Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu
Babalar Ve Oğulları Aidiyet / Adem Güneş (Kitap Özeti) Kızıma Adet Dönemini Nasıl Anlatmalıyım? Erken Ergenlik BİZ FARKLIYIZ

3 Ağu 2015

Hamile ve Emziren Hanımların Oruç Fıkhı



HAMİLE VE EMZİREN HANIMLARIN ORUÇ FIKHI

Hamile ve emzikli olan kadınların, kendilerine yahut çocuklarına bir zarar gelmesinden korkmaları durumunda, oruç tutmamaları mübahtır. Çocuk ister emziren kadının kendi çocuğu, ister başkasının çocuğu olsun farketmez. Yine ister ücretle emziren kadın olsun, ister olmasın; Zarar korkusu,  aklın noksanlaşması yahut ölüm tehlikesi yahut hastalık olsun farketmez. Muteber olan korkunun sebebi, geçmiş tecrübelere dayalı olarak, yahut adil , uzman bir müslüman doktorun haber vermesi ile kuvvetli kanaate dayalı olan hastalıktır.

Hamile ve emzikli kadınların oruç tutmamalarının caiz olmasının dayandığı delil, hasta ile yolcuya kıyastır. Bunun yanında Hazreti Peygamber (sav)'in ''Allah Teala yolcudan orucu ve namazın yarısını kaldırmıştır, hamile kadınlarla emzikli kadınlardan da orucu kaldırmıştır.'' (1) hadisidir. 

Hamile yahut emzikli kadınlar, kendilerine yahut çocuklarına ölüm gelmesinden korkarlarsa oruç tutmaları haram olur. Hamile ve emzikli kadınlar oruç tutmazlarsa tutmadıkları günleri kaza etmeleri vacip olup fidye vermeleri gerekmez.

Ramazan Orucu Ne Zaman Kaza Edilir?

Ramazan sona erdikten sonra, gelecek Ramazana kadar geçen zaman birimidir. Borcu ödemek için kazada acele etmek menduptur. Hemen yapılmayan her ibadetin kazasına azmetmek vaciptir. İkinci Ramazanın vaktinin girmesine, tutulmayan oruçlar sığacak kadar bir zaman kaldığı zaman, kaza etmede acele etmek vaciptir. 

Üzerinde Ramazana ait kaza borcu bulunan kimsenin nafile oruç tutması mekruhtur. Fakat bir kimse kazayı yapmadığı halde ikinci Ramazan gelip çatarsa cumhura göre, girmiş bulunan Ramazan çıktıktan sonra bu kişiye hem kaza hemde kefaret (fidye) lazım gelir. Hanefilere göre geciktirme ister bir özür sebebiyle olsun ister olmasın bu kişiye fidye gerekmez.

Bayram günleri gibi yasaklanan günlerde kaza orucu tutmak kafi değildir. Zilhicce ayının ilk günlerinde olduğu gibi, oruç tutulması adanan günler ile girmiş bulunan Ramazan günlerinde kaza orucu tutmakta kafi değildir. Çünkü bu sayılan günler eda için belirlenmiş günlerdir. Dolayısıyla kendilerine tahsis edilen oruçlardan başka bir orucu kabul etmezler. Şüpheli günde kaza orucu tutmak sahihtir, çünkü bu günde nafile oruç tutmak sahihtir.

Orucun kazası sayı ile yapılır. Ramazan 29 gün ise, kaza ederken başka bir ayda yine 29 gün oruç tutmak gerekir. Fakihlerin cumhuru kaza oruçlarının peşpeşe tutulmasının müstehap olduğu hususunda ittifak etmişlerdir. Fakat Ramazan orucunun kazasında peşpeşe olma ve acele edilme şartı yoktur. Kişi dilerse kaza oruçlarını ayrı ayrı, dilerse peşpeşe tutar. Çünkü oruçların kaza edilmesin gerektiren ayet mutlaktır, ancak gelecek olan Şabandan sadece kaza edilecek oruçların sığacağı kadar gün kalırsa o taktirde kaza oruçlarının peş peşe yapılması belirlenmiş olur. Bu durum özrü bulunmayan kimse hakkında ramazanın edası gibidir.

Kaza oruçlarının peş peşe tutulmasınınn vacip olmadığının delili Allah Tealanın; ''Diğer günlerden sayılı günler '' (Bakara 185) ayetindeki ifadelerdir. Bu ifadeler sadece belli sayıdaki günlerin kaza edilmesini gerektirir, peş peşe tutulmasını gerektirmez




(1) Ahmed ve Sünen sahiplerinden oluşan 5 imam Enes b. malikten rivayet etmişlerdir.



                                                                                                                              Ummu Musa

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder