Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu
Babalar Ve Oğulları Aidiyet / Adem Güneş (Kitap Özeti) Kızıma Adet Dönemini Nasıl Anlatmalıyım? Erken Ergenlik BİZ FARKLIYIZ

22 May 2015

Bebeklerin Tükürükleri, Kusmukları ve İdrarları Necis Midir?



BEBEKLERİN TÜKÜRÜKLERİ, KUSMUKLARI VE İDRARLARI NECİS MİDİR?

Bu yazımızda bebeklerin tükürük, kusmuklarının ve idrarlarının hükmünü ele alacağız.

Bebeklerin Tükürük ve Kusmuklarının Hükmü:

Bu mesele insanların sıklıkla karşılaştıkları bir durumdur. Rabbimiz, çocuğun çokça kusacağını, onun ağzını yıkamanın her zaman mümkün olmayacağını, onunla ilgilenenlerin üzerine tükürük ve salyasının çoğu zaman akacağını bildiğinden; bu gibi sebeplerle elbisenin yıkanmasını emretmemiştir. Bebeğin tükürük ve salyasından dolayı kirlenen elbise içinde namaz kılmayı yasaklamamış, bundan sakınmayı gerekli görmemiştir.

Hanefi mezhebinin en sağlam kaynaklarından olan İbni Abidin’in necasetler babında;

"İmam Hasan'ın İmam Azam Ebu Hanife'den rivayetine göre pek fazla olmadıkça namaza mâni değildir. Çünkü emdiği süt hiçbir yönden değişmemiştir. Sahih olan da budur."

Eğer bebek henüz sadece süt emip bu şekilde kusarsa bu necis olmaz. Ama mama gibi yemek türünden bir şeyler yedikten sonra kusarsa bu takdirde necaset-i galiza yani ağır necasete girer. El ayasından fazla miktar yer kaplarsa, elbisede bu namaza manidir. Yıkanması gerekir.

Bebeklerin İdrarlarının Hükmü:

Ümmü Kays binti Mishan radıyallahu anha’dan rivayet ediliyor:

ÜmmüKays henüz yemek yemeye başlamamış olan küçük bir oğlunu Rasulullah’a getirmiş. Bebek Rasulullah’ın kucağındayken onun üzerine bevletmiş. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem de su istemiş ve elbisesinin üzerine serpmişti, fakat elbiseyi yıkamamıştı.[1]

Hz. Ali radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu; “Süt emen erkek çocuğun idrarının üzerine su serpilir, kız çocuğun idrarı ise yıkanır.”[2]
Katade diyor ki: Bu hüküm henüz yemek yemeye başlamamış çocuklar içindir. Yemek yedikleri zaman her ikisinin idrarı da yıkanmalıdır.

Hz. Aişe’den rivayet edildiğine göre, şöyle demiştir: “Peygambere tahnik yapması için bir çocuk getirildi. Daha sonra çocuk peygamberin üzerine idrarını yaptı. Peygamber de onun idrarını yaptığı yere yere su döktü.”[3]

Ümmü Kürz radıyallahu anha’dan rivayet edildiğine göre Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu; “Oğlan çocuğunun bevlettiği yere su serpilir, kız çocuğunun bevlettiği yer ise yıkanır.”[4]

Bazıları hadislerde geçen “nadh” kelimesinin, idrarı tamamen gidermese bile bolca su dökmek anlamına geldiğini ve ihtiyaten yıkanması gerektiğini söylerler. Hanefi fıkhında da buna ilişkin hükümler şöyledir:

Cumhur ulemaya göre büyük insanların, eti yenmeyen hayvanların ve süt emen çocukların idrarları galiz necasettir. İdrar –isterse yemek yemeyen çocuğunki olsun-, kan gibi galiz necasetten sıvı olanlarda el ayası kadarı, insan tersi gibi katı olanlarda bir miskal (4 gr.) kadarı af olunur.[5]

Necis olduklarına dair kat’i delil bulunan ve üzerinde ittifak olunan maddelere "necaset-i galiza" denilir. Ekmek yiyecek yaşta olsun veya olmasın; erkek ve kız çocuklarının bevilleri (idrarları) de necaseti galizadır.[6]

Konumuzu toparlayacak olursak:

1-Anne sütü dışında hiçbir şey almayan bebeğin ağız dolusunca kusmuğu necis değildir. O kıyafetle namaz kılabilir.

2-Ağız dolusundan fazla olan kusmuk ise necistir. Yıkanması gerekir.

3-Anne sütü alan çocuğun -kız olsun erkek olsun- idrarı, elbiseyi el ayasından fazla kirletirse necis olur.

4-Büyük tuvaletin ise bir miskal (4 gr.) miktarı affolunur. Bundan fazla olursa yıkanması gerekir.


Ummu Sehle







[1] Buhari, 223. Müslim, 267.
[2] Tirmizi, 610. Müsnedi Ahmet, 1/76
[3] Buhari,222. Müslim, 282.
[4] İbniMace, 527.
[5] İslam Fıkhı - Mevkufat- Sadeleştiren AhmedDavudoğlu
[6] Emanet ve Ehliyet- Yusuf Kerimoğlu

5 yorum:

  1. erkek bebeğin üriner sistemi farklı mı çalışıyor acaba? niye erkek bebeğin idrarı necis olmaz diyenler var? Ya da ataerkil arap -ve türk- toplumunun erkek çocuğuna atfettiği değer hadislerin arasına sızmış olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kardeş kusura bakmayın ama ya hadis konusunda hiçbir ilmi birikime sahip değilsiniz ya da art niyetlisiniz. Bu yorumdan başka bir şey anlaşılmıyor. Çünkü soru, hem birikimi hem de niyeti ızhar eder.
      Bunu buyuran Peygamber efendimiz (s.a.v)'dir. Bunun bilimsel tarafı nedir bilemem ama O buyurdu ise "bir hikmeti vardır" diye bakarız biz. Çünkü mü'min bakışı böyledir.
      Hadislerin arasında ataerkil Arap yada Türk kültürüne ait şeyler sızmış mıdır? Bu konunun cevabı Hadis Usulü ve Hadis Tarihi kitaplarında. Biraz okursanız inş bahsettiğiniz gibi basit bir mevzu olmadığını ve böyle gelişigüzel ithamların ne kadar da yersiz olduğunu anlarsınız.
      Alimlerimiz zaten ömürlerini sahih hadisle uydurma hadisi ayırmak için feda etmişlerdir. Bu konudaki müstakil kadim eserlerimizin isimleri saymakla bitmez.
      Müslüman Anneler'den Allah'ın izniyle uydurma bir hadis duyamazsınız. Elhamdulillah bu konuda "Peygambere ne atfettiğini bilecek" bir şuura sahibiz. Aynı şekilde meselenin mefhum-u muhalifinden "peygambere ait hangi sözü inkar" ettiğimiz de bizim için bir sorumluluk sebebidir.
      Selametle..

      Sil
    2. Ne alakası var yahu ataerkil olmakla. Azıcık anatomi bilmek yeterli. Erkek çocukları maşallah bi noktaya isabet ettirebiliyor. İdrarı resmen su serpmis gibi oluyo. Ama kiz çocukları kucağında altına kaçırırsa göl olur her yer. Doğal olarak el ayasindan daha fazlasi kirlenmis oluyo ve yıkamak gerekiyo. Ee ne demiş atalarimiz, arife tarif gerekmez. Azıcık akıl yürütün efendim.

      Sil
  2. Şafii fıkıh kitabında kız çocukların idrarırının erkek çocuklarınkine göre daha yapışkan olduğu yazılmış o yüzden ancak yıkamak ile temiz hale geçtiğini yazıyor
    Kaynak :Büyük Şafii İlmihali

    YanıtlaSil
  3. Yorumlar super hele isimsiz ��✅������

    YanıtlaSil